tirsdag 2. august 2011

Kake til bryllupet??

For en stund siden så jeg en oppskrift på en sjokoladekake i bladet "Vakre Hjem & Interiør", som jeg lenge har tenkt at jeg skulle prøve.
Fikk endelig rota meg til å lage den i går, og den var slett ikke værst - vurderer å ha den med på kakebordet i bryllupet.



Her er oppskriften:
Bunn:
200g hvetemel
175g mykt usaltet smør
200g sukker
2 store egg
1ts bakepulver
2 vaniljestenger (frøene)
1/2ts natron
1,5dl rømme
40g bakekakao

Krem:
75g mykt usaltet smør
1ss lys sirup
175g mørk sjokolade
1 1/4dl rømme
1 vaniljestang (frøene)
300g siktet melis



Smør 2 stk springformer på ca 20cm.
Sett stekovnen på 180 grader.

Bunnen: rør egg og sukker til eggedosis og tilsett smør og rømme.
Bland alle de tørre ingrediensene og sikt dem over eggeblandingen - rør sammen.
Fordel røren i de 2 formene og stek i 25-35 minutter (kjenn etter med en bakepinne etter 25 minutter).
Avkjøl kakene på rist i ca 10 minutter før formene tas av.

Kremen: Smelt sjokoladen, avkjøl den lett og bland inn smøret.
Tilsett sirup, rømme, frøene fra vaniljestangen og melis.
Røres sammen.



Ha litt krem mellom de to lagene med bunn, og ta resten oppå kaka.
Pynt med f.eks spiselige blomster, eller som jeg gjorde, med en rose fra hagen og noen stilker med Hjerteranke ;)
Den ble ekstra lekker på et gammelt sølvfat!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...