tirsdag 3. januar 2012

Rustikke knekkebrød





Fikk virkelig ånden over meg etter jobb og nå har jeg en boks full med hjemmelagde, deilige knekkebrød.
Oppskriften har jeg fått av mamma, som fant den i en utgave av det flotte bladet Jeanne d`arc Living.





Jeg tok en liten vri, da jeg syns originalversjonen smaker litt for mye av olivenolje, derfor brukte jeg smaksfri solsikkeolje istedet, og resultatet ble kjempebra!

RUSTIKKE KNEKKEBRØD:
1dl solsikkekjerner
1dl linfrø
1dl gresskarkjerner
1dl sesamfrø
1 dl havregryn
1 1/2dl spelt fullkornsmel (kan også bruke siktet spelt mel)
2dl hvetemel
2ts salt
1ts bakepulver
2dl vann
1dl olivenolje (jeg foretrekker solsikkeolje for en mildere smak)





Bland alt det tørre i en bolle.
Tilsett vann og olje og rør godt.
Deigen skal være litt klebrig.
Del deigen i to like store deler, og kjevle hver del ut mellom to stykker bakepapir, og legg de over på bakeplate med kun det nederste bakepapiret på.
Skjær forsiktig ca 20 knekkebrød ut av hver plate med f.eks en pizzaskjærer.

Stek på 200 grader i ca 15min, til knekkebrødene har fått en gylden farge.
Avkjøl på rist.

Suuuper gode med ost på.
Mammas favoritt er brie med honning ;)





Den fine kakeboksen har jeg fått etter min mormor.
Koselig med slike gamle minner, som pynter opp på kjøkkenet!

-klem fra Hilde-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...